Dagsordenspunkt 51-1 |
||
1. behandling | 2. behandling | 3. behandling |
12.
mødedag, mandag den 29. april 2002
Mødeleder:
Anders Andreassen, 1. næstformand i Landstinget, Siumut.
Lars-Karl Jensen, Siumut.
Tak. Jeg vil gerne anmode formanden om, fordi den har næsten samme slags begrundelse for det foregående punkt, hvorfor jeg nu vil formulere den lidt anderledes, hvor jeg foreslår følgende ordlyd i '8 i den nugældende landstingslov nr. 12 af 29. oktober 1999, således hvor der i starten står, at Landsstyret kan gennemføre foranstaltninger om regulering af fangst og jagt, og herunder udstede regler om, at det så ændres til følgende ordlyd:
Landsstyret kan efter høring af Fangstrådet og Landstingets Fiskeri- og Fangst- og Landbrugsudvalg samt Landstingets Fredningsudvalg fastsætte regler om regulering af fangst og jagt. Og det har så en relation til, at ligesom det forrige punkt vi behandlede, at det relevante landstingsudvalg ikke har været inddraget i forskellige sagers behandling.
Hans Enoksen, Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Bygder, Siumut.
Hr. Landstingsmedlem Lars-Karl Jensen foreslår, at der i Landstingslov nr. 12 af den 29. oktober 1999 om fangst og jagt, '8, stk. 1 ændres til følgende ordlyd: ALandsstyret kan efter høring af Fangstrådet og Landstingets Fiskeri,- Fangst- og Landbrugsudvalg samt Landstingets Fredningsudvalg fastsætte regler om regulering af fangst og jagt.@
I lovens '16 står der, at Landsstyret har pligt til at høre Fangstrådet i sager, der vedrører '2, stk. 2, der vedrører '2 stk. 3 til 4 om inddragelse af fanger- og forbrugerviden ''4-5 omkring betingelserne for adgang til fangst og jagt, '7 om betalingsjagt og ''8-10 om fredning, tekniske bevaringsforanstaltninger samt om udnyttelse.
Der blev indsat hjemmel til nedsættelse af Fangstrådet i Landstingslov om fangst og jagt i 1996. På baggrund af ovennævnte hjemler er der i de fleste bekendtgørelser om fangst og jagt henvisninger til Fangstrådets rådgivningsmuligheder.
Endelig er der ved Fangstrådets kommissorium og forretningsorden klare regler for, på hvilke områder Fangstrådet og dets medlemmer kan og skal høres.
Med ovennævnte skitsering af eksisterende hjemler om høringspligt i forhold til Fangstrådet på baggrund af Landstingslov om fangst og jagt, så er Landsstyret af den holdning, at hjemlen til at høre Fangstrådet er tilstrækkeligt dækket, men at der er behov for ændring af høringsprocedurerne.
Direktoratet for Fiskeri, Fangst og Bygder har igangsat en revision af Landstingslov om fangst og jagt, herunder '16. Det er tanken, at høringsproceduren i relation til Fangstrådet vil blive indarbejdet på lignende måde som ændringsforslaget i Landstingslov om fiskeri, jfr. dagsordenspunkt FM 2002/16 omkring høringsprocedurer.
I gældende Landstingslov om naturfredning fra 1980, er der ikke hjemmel til høring af Fangstrådet. I den nye og gældende bekendtgørelse om beskyttelse af fugle, er der ikke henvisninger til '2 om inddragelse af fanger- og brugerviden eller til '16 om Fangstrådet i Landstingslov om fangst og jagt.
Med hensyn til forslaget om høring af Landstingets Fiskei,- Fangst- og Landbrugsudvalg samt Frednings- og Miljøudvalg, så mener Landsstyret, at der ikke er behov for høring af nævnte udvalg, hver gang en bekendtgørelse skal revideres eller der udarbejdes en ny.
Landsstyret vil gerne fortsætte med og praktisere i forvejen, at informere udvalgene om status for arbejder. Med Landstingets behandling og godkendelse af Landstingslov om fangst og jagt, så er Landsstyret bemyndiget til at foretage foranstaltninger om regulering af fangst og jagt, herunder høringsregler i forhold til råd organisationer og institutioner m.v.
Hvad angår fuglebekendtgørelsen, som forslagsstilleren brugte som eksempel, vil jeg henvise til dagsordenspunkt nr. 69 her under samlingen, hvor svarnotatet også indeholder principper om bæredygtig udnyttelse. Forslagsstilleren nævnte, at bekendtgørelsen er blevet fastsat uden at høre brugerne. Til det vil jeg sige, at der har været foretaget høringer om brugerne, som jeg dog ikke vil uddybe om omfanget.
På baggrund af henvendelse fra Fangstrådet om nærmere høring om fuglebekendtgørelsen, har Landsstyret arrangeret et politisk seminar om den nye fuglebekendtgørelse i marts måned. Dette seminar har derudover medført endnu en høring, hvis svar vil blive indarbejdet i en ny bekendtgørelse.
På vegne af Landsstyret vil jeg indskærpe, at høring af Fangstrådet og organisationerne respekteres af alle, idet jeg mener, at et godt samarbejdsrelation mellem alle parter også sikrer øget bæredygtig udnyttelse af alle levende ressourcer.
Med disse ord skal jeg på Landsstyrets vegne anbefale, at beslutningsforslaget ikke vedtages i den foreliggende form, men at der i forbindelse med næste revision af Landstingslov om fangst og jagt udarbejdes for en ændring, der ligner ændringsforslaget i punkt 16 under nærværende samling, hvad angår høringsprocedure af Fangstrådet og dets medlemmer. Tak.
Daniel Skifte, mødeleder, Landstingsformand, Atassut.
Vi siger tak til Landsstyremedlemmet for Fiskeri, hvorefter vi nu går over til partiernes, Kandidatforbundets og løsgængernes ordførere. Først er det Simon Olsen, Siumut, der får ordet.
Simon Olsen, ordfører, Siumut.
Fra Siumut skal vi knytte følgende bemærkninger til forslaget.
Det er fuldt forstået, at forslagsstilleren fremsætter sit forslag med udgangspunkt i bekendtgørelse nr. 38 af 6. december, da han mener, at arbejdet er blevet færdiggjort uden hensyn til islægsdistrikterne. Fra Siumut forstår vi, at forslagsstilleren er utilfreds med, at der er udarbejdet mangelfulde bestemmelser uden at tage hensyn til livsvigtige aspekter.
Fra Siumut har vi ingen grund til at støtte forhastede bestemmelser, som virker overfladiske. Fra Siumut mener vi, at man skal undgå ændringer til bestemmelser, som allerede har hjemmel i lovgivningen. I givet fald må man arbejde grundigt og forsvarligt, og vi vil altid lægge vægt på bevaringsdygtige ordninger.
Det fremgår klart af forslagsstillerens forslag, at han lægger megen vægt på beskyttelse af fugle og andre dyrs som bæredygtig udvikling. Selvom Landsstyremedlemmet for Fiskeri, Fangst og Bygder i sit svar kommer med en række klare meldinger, bruger han ind imellem tågede formuleringer. Det siges, at Fangstrådet har klare retningslinier og forretningsgange, og det er godt og forståeligt.
Landsstyremedlemmet fortsætter, Landsstyret mener, at lovgrundlaget for Fangstrådet er tilstrækkeligt, men det er nødvendigt at ændre høringsproceduren.
Fra Siumut er vi tilfredse med, at man nu går i gang med ændringen af Landstingsloven, inklusive '16. Dette behandles ved denne samling under punkt 16.
Fra Siumut bemærker vi, at Landsstyremedlemmet i sit svar siger, at der ikke er lovhjemmel til høring af Fangstrådet i den gældende Landstingslov af 1980 om naturbeskyttelse, og videre siger han bl.a., ifølge den nye fuglebekendtgørelse er der ingen henvisning til Landstingslovens '2, der drejer sig om inddragelse af fangernes og brugernes viden, dertil '16, der drejer sig om Fangstrådet.
Fra Siumut har vi bemærket, at Landsstyret ikke vil ændre deres ret til at udarbejde regler indenfor loven. Og samtidig siger man, at man ikke behøver at forhøre sig hos relevante udvalg og råd, hver gang man skal ændre en bekendtgørelse eller udarbejder en ny. Således ønsker de at fortsætte deres praksis med at orientere relevante udvalg om arbejdets art. De har jo bemyndigelse til at tage initiativer i forbindelse med styring af fangst og jagt, ligesom de kan udarbejde retningslinier for høring af interesseorganisationer og virksomheder m.m.
Fra Siumut har vi også lagt mærke til, at forslagsstilleren siger, at bekendtgørelsen er blevet ikraftsat uden at have hørt brugerne, og dertil svarer Landsstyremedlemmet, at brugerne er blevet hørt, uden at komme nærmere ind på graden af høringen. Men han henviser blot til punkt 69.
Vi skal også nævne, at der har været gennemført høring med udgangspunkt i seminaret i marts måned, og man sagde, at høringssvarene skal indarbejdes i forslaget til bekendtgørelsen. Fra Siumut er vi enige med Landsstyret i deres indstillingen om, at forslaget ikke vedtages i sin foreliggende form, idet man gennem ændringsforslagene under punkt 16 sikkert kommer forslagsstillerens målsætninger i møde.
Med disse bemærkninger indstiller vi, at forslaget behandles i Landstingets Fiskeri,- Fangst- og Landbrugsudvalg.
Finn Karlsen, ordfører, Atassut.
Vi kan i Atassut godt forstå forslagsstillerens begrundelser i sit forslag. Når ... ser på betænkningen i sit indhold kan forlede en til at tro, at fuglefangst i de ikke isfrie områder kan synes at være forbudt.
Vi er helt enige i forslagsstillerens udsagn om, at det er nødvendigt og på sin plads at lave en bekendgørelse om beskyttelse af fugle, og vi tror ikke, at man kan være uenige her, da både biologer og fangere giver meget tydelige og ofte udtryk for, at disse arter synes at være i en mærkbar tilbagegang.
Vi forstår, at Landsstyret i deres svarnotat allerede er igang med at tillempe Landstingsloven, og at man også er igang med at udarbejde ændringer af '16.
Vi er også i Atassut enige i, at Landsstyret som de har gjort hidtil, løbende vil orientere om, hvor langt man er fremme i de forskellige arbejder der er sat igang, da den nuværende ordning er meget utilfredsstillende. Det er ikke så mærkeligt, at forslagsstilleren kritiserer bekendtgørelsen af 6. december 2000, og som har sat sindene i kog hos befolkningen, som resulterede i, at der blev afholdt et seminar i marts måned, som har mundet ud i, at der er sat en ny høring igang. Landsstyret prioriterer alle disse, og at alle skal respektere, at man forhører sig hos Fangstrådet og interessegrupperne.
Med disse korte bemærkninger, skal vi fra Atassut tilkendegive, at vi ikke støtter forslaget som det foreligger og går til udvalgsbehandling.
Johan Lund-Olsen, ordfører, Inuit Ataqatigiit.
Tak. Inuit Ataqatigiit er enige med forslagsstilleren Lars-Karl Jensen i, at det vil være nødvendigt og på sin plads at udarbejde regler for beskyttelse af fugle.
I dag opretholdes vort land i største grad af de levende ressourcer, specielt på grundlag i fiskeri og fangst. Indtil dato er der af Landsstyret udarbejdet imellem 23 og 25 bekendtgøreler i forhold til fangst og jagt, som i større eller mindre grad berører livet i dagligdagen heroppe i Grønland. Men Landstinget har ikke i større grad mulighed for at gøre sin indflydelse gældende i forhold til disse bekendtgørelse, såsom forslagsstilleren påpeger det, at det er tilfældet med hensyn til den sidste fuglebekendtgørelse og med hensyn til de tekniske bevaringsforanstaltninger i fiskeriet.
Inuit Ataqatigiit anser det med hensyn til nærdemokratiet ikke for at være på sin plads, at Landsstyret i for høj grad bemyndiges af Landstinget til at udstikke retningslinier for samfundet via bekendtgørelserne.
Inuit Ataqatigiit anser det for nødvendigt, at det er på tide, at Landstingets udvalg høres i forhold til vigtige spørgsmål, specielt når vi tænker på de 150-200 bekendtgørelser, som årligt udarbejdes.
Med hensyn til Landstingets Finanslov, er det i dag et krav, at Landstingets Finansudvalg først høres, når der laves afgørelser i specielle tiltag. Dette er på sin plads med hensyn til befolkningens demokratiske rettigheder og bør være således. Men Landstinget bør mere direkte følge med i udarbejdelsen af bekendtgørelser om fredninger i fangst og jagt, tekniske bevaringsforanstaltninger, udnyttelse m.v., idet disse ting er meget vigtige for befolkningen.
Derfor vil vi med henvisning til vore bemærkninger henvise forslaget til grundig behandling i det rette udvalg. Det kan være Landstingets formandskab eller Landstingets Lovudvalg inden anden behandlingen til efteråret, idet vi dertil skal bemærke, at vi er enige med forslagsstilleren.
Og med disse bemærkninger skal vi meddele, at vi hilser forslagsstillerens forslag velkommen.
Mads-Peter Grønvold, ordfører, Kandidatforbundet.
Kandidatforbundet har følgende indslag i forbindelse med Lars Karl Jensens forslag.
Kandidatforbundet har stor forståelse for landstingsmedlemmets fremsættelse af sit forslag, idet hvis man ser på fuglebekendtgørelsen, så har man ikke hørt Fangstrådet på ingen måde.
Kandidatforbundet mener til stadighed, at der foretages høringer i forbindelse med ændring af reglerne. Kandidatforbundet finder det meget væsentligt, at de folkevalgte skal følge med i Landsstyrets bekendtgørelser, for derved at kunne have et nært samarbejde med brugerne. Selvom Landsstyret har sagt, at det ikke er nødvendigt at høre relevante parter, så mener derimod Kandidatforbundet, at der skal være høringer, for derved at kunne etablere et nært samarbejde med brugerne, hvorved man så har informeret de folkevalgte. For derved brugen af disse bekendtgørelser for at gavne virkningen for samfundet.
Med disse bemærkninger støtter vi forslaget og henviser forslaget til et relevant udvalg til videre behandling.
Lars-Karl Jensen, Siumut.
Først til partiernes og Kandidatforbundets ordførere, dem vil jeg set under et gerne sige tak til, fordi de i god forståelse med mit forslag, og således at de så også har fået forståelse for de besværligheder der er for os landstingsmedlemmer som lovgivere.
I forbindelse med mit forslag, der ligger det centrale i, at det der vedrører fiskeri og fangst, og når vi så skal udarbejde ny lovgivning omkring det, så er det nødvendigt, at man også hører udvalget vedrørende disse områder. Vi er valgt til Landstinget, hvor vi så skal varetage en masse interesseområder. Og vi får jo vores arbejdsopgaver fra vores vælgere, hvor de så siger, at den og det passer dårligt overens med vores region. Og jeg har taget dette punkt op, hvor vælgerne har pålagt mig et stykke arbejde, idet de mener, at Landsstyret ikke har varetaget deres opgave fuldt ud lovligt, især med hensyn til den sidste fuglebekendtgørelse, hvor der så ikke blev foretaget høringer.
Vælgerne mener, at Landstinget bør udarbejde forskellige bestemmelser efter at have hørt de relevante udvalg, således at der så kommer en mere hensigtsmæssig lovgivning på området.
Og med hensyn til fremlæggelsen af punkt 69, nemlig beslutningsforslaget af Godmann Jensen, og her tænker jeg så på bekendtgørelse nr. 38 af 6. december 2001, og påpeger, hvor hårdt den har ramt de nordgrønlandske beboere. Og det prøver man så på at rette op på ved at foretage en høring hos beboerne i islægsområdet. Og det er selvfølgelig noget vi skal være glade for, men så vil jeg endnu engang sige, hvad så med her til foråret? Får vi mulighed? Men til trods herfor, så er vi kommet i forståelse med hinanden, således at vi skal væk fra den nuværende ordning, således at Landsstyret kan få en bedre rådgivning, og jeg er også glad for, at man vurderer, at de relevante udvalg selvfølgelig skal inddrages i de forskellige initiativer der er.
Jeg ved godt, at der har været nogen anklager mod Grønland om, at man udnytter fangstdyrene på en ikke rentabel måde, eller en ikke bæredygtig måde. Og jeg er også overbevist om, at denne anklage mod os, så ser man så også på vores forskellige lovgivninger m.m., og vi siger også altid, at vi lovgiver med henblik på det, og at vi også udnytter disse på en bæredygtig måde. Men vi er en lille befolkning, der bor i et kæmpe område, og så længe vi får pres ude fra, så bliver vi som regel stemplet som nogen, der overudnytter ressourcerne. Og bare tænk på sælskindene, som har været med til at stemple os på den måde.
Men jeg er glad for, at Landsstyret nu har taget nogen initiativer omkring oplysning på området. Og en af de ting må jo også være, hvor vi så endnu engang skal understrege, at vi ikke har været med til at formindske antallet af grønlandshvalen og pukkelhvalen, og det blev jo udnyttet med henblik på at tjene penge ud fra dens tran og barder m.m. Og med denne oplysningskampagne, så må vi også tænke på, at vi fuldstændig freder disse hvaler, netop for at de kan genproducere sig selv.
Og vi må også gøre opmærksom på, at spækhuggerne desværre er dem, der fanger netop disse to store hvaler. D.v.s. denne oplysning ikke skal være ensidig, hvor vi blot siger: Det er ikke vores skyld, og vi foretager nogen initiativer omkring dette. Men såfremt vi skal gøre noget ved det, så må vi også tænke på, om det virkelig er på sin plads, at man kan tjene penge på dem. I dag har vi jo mulighed for det meste af året at skyde fugle i ikke islægsområderne, hvor de så kommer til salg eller bliver indhandlet. Og det er også noget vi bør tænke på.
Under en tur kan man jo også skyde et større antal fugle, som kan sælges på ABrædterne@, og hvis de så udnytter godt vejr, og har man så også bruger nogle hurtige både, så kan de skyde op til halvtreds fugle på en dag, såfremt de tager på to ture.
Hvad angår bestemmelser omkring en bæredygtig udnyttelse, og når jeg så spørger Landsstyret, om det ikke er tomme floskler, så er jeg glad for den besvarelse jeg har fået, også fordi jeg synes der skal handling til, og ikke bare tomme ord. Vi reagerede også i Fiskeriudvalget, hvor vi sagde, at så længe vi ikke begrænser muligheden for at tjene penge på udnyttelsen af disse arter, så vil vi hele tiden kunne udnytte dem. Vi ved jo, at vi er et hvalspisende, fuglespisende folk, og så må vi også kunne sige, at vi gerne vil udnytte dem på en rentabel måde. Og vi må også tænke på, at når man først har fanget halvtreds fugle og ikke kan sælge dem allerede den samme dag, så er de måske blevet for gamle dagen efter, hvor man så kan komme ud og skyde andre tyve eller halvtreds.
Vi må også huske på hvalrosserne. De spiser også kammuslinger og muslinger, og vi er også ved at gøre brug af netop dens føde.
Det, at man så også kan være med til at vejlede og rådgive Landsstyret i deres arbejde, der synes jeg også det er på sin plads, at man også foretager en høring hos Landstingets relevante udvalg i de bestemte sager, således at Landstinget på en bedre måde kan servicere borgerne i deres forskellige interesseområder.
Hans Enoksen, Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Bygder, Siumut.
Landstingsmedlem Lars-Karl Jensens forslag, der vedrører fangst og jagt, så forstår jeg det således, at flere talere har været inde på, at høringsproceduren skal være bedre, men samtidig konstaterer jeg også, at besvarelsen fra Landsstyret er blevet taget til efterretning, og sagen overlades til det relevante udvalg.
Hvad angår høringsproceduren, så har Landstinget bemyndiget Landsstyret til at inddrage samtlige berørte parter i disse høringer, bl.a. i forbindelse med udarbejdelsen af bekendgørelser og også love. Der er blevet sagt, at Landsstyret er for egenrådig. Det passer ikke. Høringer sker jo til stadighed, hvor man inddrager kommunerne, Kommunernes Landsforening, KNAPK, og andre interesseorganisationer bliver inddraget, TPAK, fritidsjægerne og andre parter. De bliver hørt, Politimesterembedet, Grønlands Kommando m.m. når man udarbejder love og bekendtgørelser. Det er derfor det ikke er helt passende, at man forstår, at Landsstyret egenhændigt har taget beslutninger, d.v.s. vi hører de relevante parter.
Men i forbindelse med fuglebekendtgørelsen, så har der været en procedurefejl, og vedkommende Landsstyremedlem har allerede lovet at det ikke sker igen, hvor man så vil høre de samtlige parter, der er involveret.
Jeg har ingen yderligere bemærkninger, idet sagen henvises til udvalgsbehandling.
Hvad angår Inuit Ataqatigiits ordfører, så sagde de, at Landsstyret udarbejder fra 100-150 bekendtgørelser pr. år, og at det derfor er meget væsentligt, at de forskellige Landstingsudvalg bliver inddraget i dette arbejde. Ja, det er helt klart, at de enkelte Landsstyremedlemmer har pligt til at inddrage disse udvalg. Jeg skal lige understrege, at der er ikke så mange bekendtgørelser, der bliver udarbejdet pr. år, i >99 38, i >99 22, i 2001 44 og 2002 indtil dato 10 bekendtgørelser. Altså der bliver altså ikke udarbejdet over 100 bekendtgørelser. Det skal jeg lige på vegne af Landsstyret gøre opmærksom på.
Selvfølgelig er de forskellige udvalg, fagudvalg har pligt til at høre Landsstyret og indhente informationer, og det sker jo også løbende, og jeg skal opfordre disse fagudvalg til at bruge denne mulighed, således at vi i nært samarbejde kan opnå gode resultater. Landsstyret er til enhver tid klar til at komme i samråd med de forskellige udvalg og fremkomme med eventuelle svar, og jeg er også bekendt med, at samtlige udvalg er bekendt med denne mulighed. Men hvis det er muligt, så skal man benytte denne mulighed bedre end hidtil.
Med disse korte bemærkninger, henviser jeg sagen til videre behandling i udvalget.
Ruth Heilmann, Siumut.
Tak. Selvfølgelig er jeg enig med Landsstyremedlemmet for Fangst, at man udarbejder disse sager i samarbejde med de forskellige udvalg, og det er også meget væsentligt at skulle have .... Direktorat samarbejde, f.eks. når det drejer sig om fuglebekendtgørelsen. Det er lige som om, at der ikke rigtig har været et samarbejde mellem direktoraterne.
Med hensyn til at udvalget ikke er inddraget i arbejdet i større omfang, det er bl.a. Udvalget for Miljø, så har Landsstyret i deres besvarelse sagt, at det ikke er nødvendigt at skulle høre fagudvalgene altid. Men selvom ordet ikke altid er blevet brugt til, det er lige som om der er behov for at skulle tænke nærmere over det, fordi proceduren er således, at Landsstyret og Landstinget er blevet udskilt i deres arbejde. Hvis der ikke skal ske fejl i sagsbehandlingen fremover, så mener jeg, at det er meget væsentligt at skulle orientere de forskellige udvalg om sagsbehandlingen. Og jeg mener også, at det vil være godt, hvis samtlige udvalg også kan inddrages i arbejdet, også fordi, hvis det ikke sker, så kan der jo ske overraskelser i befolkningen. Vi ønsker jo alle sammen, at vi i tinget her skal arbejde minutiøst. Og det er derfor jeg mener, at vi skal stramme op omkring dette samarbejde og at Landsstyret ikke har noget imod det.
Johan Lund-Olsen, Inuit Ataqatigiit.
Tak. Selvfølgelig, vi er lidt også over, at der ikke flertal for forslaget, selvom vi fra Inuit Ataqatigiit har støttet forslaget. Jeg mener, at vi i forbindelse med vores vurdering, så må vi også lige tænke på, at vi i tinget her kun holder møder to gange om året, nemlig om foråret og efteråret. Uden for disse samlinger, så har jo udvalgene kunnet mødes, men det er ikke et fast procedure, hvornår de så kan holde møde. Det er altså op til de enkelte udvalg, hvornår de så kan holde deres møder.
Det vi gerne vil have man husker på, det er, at Landstinget ikke holder møder året rundt. Det er derfor vi har et problem, at vi har et meget stort bemyndigelse til Landsstyret. Det er det vi ikke er opmærksomme på. Det er derfor vi i forbindelse med hr. Lars Karl Jensens forslag vil have tænkt nærmere over, også fordi vi skal tænke på vores udnyttelse af de levende ressourcer, at især indenfor fiskeri og fangst, at vi lever af disse ressourcer. Det er vores hovederhverv vi snakker om her. Det er derfor vi finder det meget væsentligt, at Landsstyret igennem bekendtgørelser, når de så laver de nærmere regler igennem bekendtgørelser skal også mindst høre de relevante udvalg og samarbejder med dem.
Som eksempel kan jeg nævne, at i tekstanmærkningerne i Landstingslov om Finanslov, at der i tekstanmærkningerne bemyndiges Landsstyret til at tage stilling til forskellige spørgsmål i samarbejde med Landstingets Finansudvalg. Når vi her snakker om Landstingsloven om fangst og jagt, så er det op til Landstinget selv at beslutte, hvilken procedure, der skal bruges. Det er derfor vi er i forståelse med forslaget, at vi så har støttet forslagsstilleren i hans forslag.
De gældende bekendtgørelser indenfor jagt og fangst er der ca. 23. Det er ret så mange. Og disse bekendtgørelser har også berøringsflade med de forskellige befolkningsgrupper. Hvis jeg skulle nævne de enkelte, det er bekendtgørelsen om fredning af rensdyr, bekendtgørelse om fredning af moskusokser, bekendtgørelse om fangst og fredning af rensdyr, bekendtgørelse om fritidsjagt, bekendtgørelse om kvoter m.m., vedrørende hvalrosser, så er der en bekendtgørelse om ørredfangst, bekendtgørelse om betalingsjagt. Sådan kan vi blive ved. Der findes utallige antal af bekendtgørelser, hvis vi altså udelukkende tænker på fangst og jagt. Vi har ca. 25 bekendtgørelser, som skal danne grundlag for vores aktiviteter her i Grønland. Men det er det der gør mig lidt betænkelig, det er, at Landstinget direkte ikke er involveret i udarbejdelsen af disse bekendtgørelser. Og med henvisning til demokratiet, så mener jeg, at vi har et problem i denne sammenhæng og at vi må gøre et eller andet. Det er derfor vi vil gerne have, at vi tænker nærmere over det forslag fremsat af forslagsstilleren, således at vi først kan anden behandle til efterårssamlingen. Det er derfor vores håb om, at de relevante udvalg vil behandle sagen i løbet af sommeren.
Det vi vil sige, det er, at formandskabet eventuelt kan tage stilling til denne problematik med henvisning til de generelle grønlandske forfatningsret til ... det er altså formandskabet, der har direkte berøring med vores forfatningsret.
Jeg vil også lige nævne et eksempel, hvad angår bæredygtig udnyttelse og debatten hermed, så har man også nævnt forsigtighedsprincippet. Det er overladt til undersøgelse i Landstingets Ombudsmand, om Landstinget eventuelt har indført dette begreb her. Landstinget har haft debatter i 1996 i forbindelse med deres debatter om bæredygtig udnyttelse, og dengang brugte man ikke udtrykket forsigtighedsprincip. Det kan jo godt være, at dette udtryk har været drøftet i et bestemt udvalg. Altså begrebet forsigtighedsprincip, den er ikke debatteret her i Landstinget.
Og den sidste bekendtgørelse, som er overladt til at undersøge i Landstingets Ombudsmand, og vedkommende Ombudsmand er igang med at undersøge sagen. Det er derfor det er meget væsentligt, at de forskellige fagudvalg skal inddrages i Landsstyrets udarbejdelse af bekendtgørelser, idet forsigtighedsprincippet er brugt som et grundlag i den bekendtgørelse, som skal undersøges nærmere i Landstingets Ombudsmand, selvom tinget her ikke har været inde på det her i salen. Det er meget betænkeligt.
Hans Enoksen, Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Bygder, Siumut.
Tak. Hvad angår udvalgsarbejdet, det er ikke nedprioriteret. Det skal jeg sige på vegne af Landsstyret. Men Landsstyret udarbejder lovforslag og bekendtgørelser på baggrund af Landstingets bemyndigelse, og disse aktiviteter foregår i nært samarbejde med de relevante parter. Det er derfor man ikke kan påstå det modsatte.
F.eks. i vores landsstyreområde, så har vi i forbindelse med udarbejdelsen af ændringen af fiskeriloven og informeret dem om vore hensigter. Og vi har også fortalt om vore planer, nemlig til Fiskeriudvalget og Miljøudvalget. Herved kan man se, at vi også i Landsstyret finder det væsentligt at skulle inddrage de relevante udvalg. Det vil vi også fortsat gøre og løbende orientere Landstinget. Landsstyret har jo ikke til hensigt at udelukke de forskellige udvalg i deres arbejde. Også fordi vi finder det vigtigt, at vi har velbegrundede forslag at fremsætte.
Men forslaget fra Lars Karl Jensen er henvist til udvalgsbehandling, hvor flertallet gik ind for Landsstyrets besvarelse. Det vil også være nødvendigt, og Landsstyret har interesse i, at vi ikke har unødvendige konfrontationer imellem os.
Hvad angår Johan Lund Olsens indslag, vi holder jo meget på møder her i Landstinget, således a man har bemyndiget Landsstyret til at være sagsbehandlere. Det er altså .... Tak.
Daniel Skifte, mødeleder, Landstingsformand, Atassut.
Vi siger tak til Landsstyremedlemmet for Fiskeri. Der er ikke flere der har markeret, og derved er vi færdige med første behandlingen af punkt 51, hvor flertallet går ind for, at det ikke bliver vedtaget, men Siumut, Inuit Ataqatigiit og Kandidatforbundet ønsker sagen viderebehandlet i det relevante udvalg. Anden behandlingen sker til efterårssamlingen, og udvalget inddrages i løbet af sommeren, nemlig Fiskeri- og Fangstudvalget.
Vi går videre. Vi går til punkt 50, spørgsmål til Landsstyret vedrørende brug af påhængsmotorer. Spørgeren er Lars Karl Jensen, Siumut.
Lars-Karl Jensen, Siumut.
At de såkaldte 2-takts motorer anvendes omfattende her i landet er ikke et særsyn. Og der er tilfredshed med de kurser, som forhandlerne i de senere år har holdt for brugerne. På den anden side er det heller ikke et særsyn, at brugerne kommer i fare, da nogle af påhængsmotorerne ikke er bygget så de er tilpasset det grønlandske klima. For nogle påhængsmotorers vedkommende klager brugerne over, at de går i stå når der er bølgegang, hvor det til tider er helt umuligt at sætte dem i gang igen.
Jeg skal hermed forespørge, om der er taget initiativ til at finde løsninger for disse klager. Såfremt der ikke hidtil er taget initiativer, hvad agter Landsstyret at gøre?
I den forbindelse skal jeg endvidere allerede udtale, at brugerne har et stærkt ønske om, at der findes en løsning for de 4-takts motorer, der som erstatning for totaktsmotorer allerede er taget i brug og som er meget svære at starte i koldt vejr.
Om et par bliver det pligtigt at anvende 4-takts motorer. Jeg skal endvidere forespørge, om hvilke initiativer Landsstyret har taget med henblik på tilpasning af motorer til det arktiske klima.
Daniel Skifte, mødeleder, Landstingsformand, Atassut.
Vi siger tak til Lars Karl Jensen. Hans Enoksen, Landsstyremedlem, kommer med besvarelse.
Hans Enoksen, Landsstyremedlem for Fiskeri, Fangst og Bygder Siumut.
Vedrørende spørgsmål til Landsstyremedlem for Erhverv vedrørende påhængsmotorer. Jeg skal hermed komme med en besvarelse.
De har i forbindelse med Landstingets forårssamling stillet ovennævnte spørgsmål til Landsstyret, som er henvist til besvarelse fra mit landsstyreområde.
De spørger, hvad Landsstyret agter at gøre med hensyn til de såkaldte 4-takts påhængsmotorer, som man her i landet klager meget over, da de er vanskelige at starte i vinterhalvåret. De spørger endvidere, om Landsstyret har planer om at tage initiativ til tilpasning til klimaet af disse 4-takts påhængsmotorer, inden de om et par år bliver påtvunget brugerne.
Til daglig forhandles påhængsmotorerne for det meste af private forhandlere, som samtidig udfører reparationer samt sikkerhedsmæssige foranstaltninger til motorerne.
De firmaer, der leverer hovedparten af de påhængsmotorer, der anvendes her i landet, meddelte gennem deres afdeling i Danmark, at de er i gang med tilpasningen af de stadig meget nye 4-takts motorer til de grønlandske forhold. Derfor anser vi brugernes og forhandlernes initiativer til dato tilfredsstillende.
Det oplystes endvidere, at kun 4-takts motorer må forhandles i USA fra 2006, da dette land er det sted i verden, hvor der sælges flest motorer, regner man efterfølgende med, at forhandlerne fremover kun vil forhandle de 4-takts motorer, og dette vil uværgeligt Asmitte af@ på Grønland.
På baggrund af ovenstående initiativer, har Landsstyret ikke planer i den henseende.
Vi håber, at besvarelsen er fyldestgørende.
Lars-Karl Jensen, Siumut.
Jeg forstår, at man ikke vil tage initiativer til ovennævnte, men jeg håber selvfølgelig, at det bliver sendt videre til relevante instanser. Man kan selvfølgelig sende en klage til forhandlerne, men selvom man gør det kan klagen have en minimal virkning, da de allerede er inde i landet og importeret til Grønland. Man kunne måske fra Landsstyret tage initiativ til at foretage nogen undersøgelser vedrørende punktet.
Daniel Skifte, mødeleder.
Vi siger tak til Lars Karl Jensen. Vi er hermed færdige med punkt 50. Vi er nået til punkt 86, forespørgselsdebat om naturbeskyttelseslovgivning. Forespørgselen er af Ruth Heilmann.
Lars Karl Jensen, værsågod.
Lars-Karl Jensen, Siumut.
Ruth er lige gået ud af salen p.g.a. noget udvalgsarbejde, og jeg kan se, at hun ikke har nået at fremlægge sin forespørgsel, og selvom jeg ikke har spurgt forespørgeren, såfremt man kan gå ind for det, så vil jeg gerne fremkomme med forespørgselen.
Og formandskabet har så bevilget Lars-Karl Jensen i at fremsætte Ruth Heilmanns forespørgsel.
Lars-Karl Jensen, Siumut.
Det er i henhold til '35 i forretningsordenen for Grønlands Landsting Ruth Heilmann fremsætter følgende forslag.
Det er forslag til forespørgselsdebat om en naturbeskyttelseslov for Grønland, herunder anmodning om Landsstyret og Landsstyremedlemmet for Sundhed og Miljø at redegøre for planerne og hovedindholdet af påtænkt forslag til naturbeskyttelseslov for Grønland.
Forespørgeren fortsætter så med følgende.
Det er nødvendigt med en ikke
forkastet behandling af en naturbeskyttelses lovgivning, hvilke procedure vil
blive anvendt og hvad vil landsstyret gøre for at nå det? Hvis man ikke skal
opleve igen at arbejdet omkring fuglebekendtgørelsen hvad angår en mangelfuld
og forhastet høring, hvilken procedure skal man så følge i fremtiden?
Eksempelvis er borgerne i Avanersuaq
utilfredse med de konsekvenser, som fuglebekendtgørelsen får for deres fangst
af søkonger, da bekendtgørelsen kommer til at ramme deres levebrød og
spisevaner ret kraftigt. Hvorfor de ikke underligt rejser sig op imod. Hvordan
skal den overgivne bemyndigelse til landsstyret revideres? Det er et klart krav
fra borgerne og fangererhvervets udøvere om en revision af
høringsprocedurerne. Vi er vidende om at fangsten anses som et kulturelt levn
og hovederhverv gennem umindelige tider og denne betragtningsmåde gælder stadig
i dag, da der endda stadig ikke er nogen andre alternativer til erhverv, der
bliver stillet som mulighed. Og derfor vil et skridt hen imod fredningstiltag
være et meget ømtåleligt spørgsmål.
Og det vigtigste ved en
fredningslovgivning er at der bliver foretaget høring hos berørte parter
fangerne og borgerne, når restriktioner er på vej. Det er en menneskeret da
disse tiltag berører deres område.
I forbindelse med et seminar der blev
afholdt i Katuaq i 1998 om fangst, var det også vilje til at høre og indfri
kommunernes efterlysning af større medbestemmelsesret. Ved hvilken rolle får
kommunernes landsforening KANUKOKA i denne sammenhæng. Ved samme lejlighed blev
fangerrådet etableret, da der var behov for tæt samarbejde med naturinstituttet
fra direktoratet for natur og miljø samt landsstyret, hvorunder der også blev
plads til høring af fritidsjægerforeninger.
I hvor høj grad ville man så tage
samarbejde med landstingets frednings-, og miljøudvalg? Ville man blot som i
dag orienterer udvalget, når en forordning er blevet færdigudarbejdet? Der er
derfor behov for et alsidigt samarbejde også i arbejdet med noget så ømtåleligt
område som en naturbeskyttelseslov.
Der er et reelt behov for os alle med
en nøje samarbejde og fælles forståelse, da det er vigtigt med et godt fælles
forståelse ved et så omfattende arbejde med forordningsudarbejdelse, der er af
vital betydning for stort et land som vores og dets borgere, hvis vi skal kunne
forsætte i fordragelighed. Og det var så det Ruth Heilmanns forslag, jeg nu har
fremført.
Vi siger tak til Lars Karl Jensen og
den næste der kommer på talerstolen er landsstyremedlemmet for miljø og natur,
Edvard Geisler, der så kommer med en besvarelse.
Ewvard Geisler, Landsstyremedlem for
Sundhed, Miljø og Natur, Siumut.
Der er i høj grad behov for en ny
moderne naturbeskyttelseslov, der skal afløse den gældende naturfredningslov
fra 1980. Grønland har ændret sig meget siden 1980. Vi har således i dag en
langt større og mere effektiv udnyttelse af de levende ressourcer både
erhvervsmæssigt og i fritiden. En ny naturbeskyttelseslov er også nødvendig for
at vi kan leve op til de internationale forpligtigelser som Grønland har
tilsluttet sig. Her tænker landsstyret specielt på biodiversitets konvention,
som forpligter Grønland til at sikre en bæredygtig udnyttelse af bestandene og
hvis der er tvivl om bestandenes størrelser, da at forvalte bestandene efter
forsigtighedsprincippet.
Direktoratet for miljø og natur
udarbejde i efteråret 2001 et forslag til naturbeskyttelseslov, som var i
høring hos en række myndigheder, foreninger og organisationer i januar 2002.
Ved denne høring kom der en række væsentlige bemærkninger til udkastet som
direktoratet for miljø og natur har indarbejdet i en fornyet udkast til
naturbeskyttelseslov. Det er landsstyret hensigt at dette fornyede udkast
sendes i høring fra ca. 1. maj til omkring 20. juni 2002. Herefter er det
landsstyrets hensigt at drøfte lovforslaget med landstingets frednings-, og
miljøudvalg inden forslaget fremsendes til efterårssamlingen 2002.
Til orientering for landstinget er
vedlagt det fornyede forslag til naturbeskyttelseslov med dertil hørende
bemærkninger til de enkelte bestemmelser. Der er desuden vedlagt en kopi af de
artikler som er tiltænkt at fremkomme i en debatavis om naturbeskyttelsesloven
i starten af maj måned. Endelig vedlægges et notat om hvorledes proceduren har
været i forbindelse med behandlingen af det første lovforslag, der blev fremsat
i december 2001 og hvorledes proceduren er tiltænkt at være for det fornyede
forslag der sendes i høring fra ca. 2002.
Der er en række nye elementer i
lovudkastet i forhold til den gældende naturfredningslov fra 1980. For det første samles al beskyttelse af dyr og
planter i en lov. I dag findes beskyttelsen af naturens ressourcer på flere
love.
Lovudkastet indeholder en bred
anvendelig og fleksibel vifte af beskyttelsestiltag i forhold til naturens
ressourcer.
For det andet indeholder udkastet en
beskyttelse af sårbar natur, i form af beskyttelseslinie ved blandt andet
saltsøer, varme kilder og elve.
For det 3. giver udkastet bedre
mulighed for at implementere internationale forpligtigelser indenfor
naturbeskyttelsesområdet.
For det 4. foreslås det at der
forinden større anlægsarbejder eller placering af anlæg eller virksomhed der i
væsentlig grad ville kunne medfører ændring af landskabet eller på vilde dyr
eller på planter udarbejdes en vurdering af påvirkningen af naturen. En sådan
vurdering kan landsstyret blandt andet bruge til at fastsætte vilkår til
projektet til gavn for naturen.
Endelig skal det fremhæves at
lovforslaget indeholder et helt nyt klageprincip. Afgørelser efter loven som
borgerne er utilfredse med skal således kunne påklages til et uvildigt klageudvalg.
I Ruth Heilmanns forespørgsel
efterlyses en større medbestemmelsesret for kommunerne herunder KANUKOKA. Jeg
kan i den forbindelse oplyse at det af lovforslaget direkte fremgår, at en
kommune kan overtage naturopgaver som det påhviler landsstyret at varetage
efter landstingsloven. En sådan overtagelse af opgaver vil kun ske, såfremt
kommunen er indforstået hermed. Derudover vil kommunerne samt KANUKOKA blive
medinddraget i forbindelse med landsstyrets forvaltning af loven. Det er af
afgørende betydning at vi i den kommende til drøfter hvorledes vi fremtidigt
skal forvalte vores natur, herunder hvorledes dette skal udmønstres i
lovgivningsarbejdet.
Og med disse ord overgives sagen til
landstingets behandling. Tak.
Vi siger tak til landsstyremedlemmet
og vi går nu videre til partiernes, Kandidatforbundet og løsgængernes ordfører.
Først er det Vittus Mikaelsen, Siumut der får ordet. Tak.
Vittus Mikaelsen, ordfører, Siumut.
Landstingsmedlem Ruth Heilmann,
Siumut stiller i forbindelse med nærværende forespørgselsdebat spørgsmål om
hvorledes landsstyret agter at drive det igangværende lovgivningsarbejde
omkring naturbeskyttelse. Forslagsstilleren mener, at det er nødvendigt at
lovgivningsarbejdet omkring om den nye naturbeskyttelseslov gennemføres uden
hasteværk og med den største omhyggelighed.
Dette tilslutter vi også fuldt ud fra
Siumut og mener at befolkningen, KANUKOKA, kommunerne og andre relevante
parter involveres, da det er nødvendigt med at omhandlede lovgivningsinitiativ
bliver til genstand for en omfattende bred og åben debat.
Forholdene i vort land har ændret sig
meget siden 1980. Vores forbrug af de levende ressourcer fanget både
erhvervsmæssigt og i fritiden er blevet væsentligt større og mere intensiv.
Derfor ønsker forslagsstilleren at landsstyret forelægger en redegørelse.
I Siumut har vi konstateret at der er
lagt op til at der foretages markante ændringer i loven fra 1980=erne, hvor den gamle lov søges smidiggjort ved at samle
områder der er medtaget i andre love. Således at de bliver samlet sammen ind
under den samme lov. Da dette initiativ er omfattende ønsker vi fra Siumut at
arbejdet gennemføres omhyggeligt og uden hastværk. I forbindelse med
udnyttelsen af de levende ressourcer i vort land, eller når der bliver indført
restriktioner, så får vi for det meste en underretning når reglerne er blevet
indført, sådan som forslagsstilleren også fremførte. Og når dette sker, så
starter utilfredsheden og for det meste får man så et svar, at dette er sket
efter høring hos relevante organisationer.
Vi er fra Siumut enige med forespørgeren
vedrørende det stillede spørgsmål. Vi har med glæde forstået landsstyrets
besvarelse, at landsstyret i tilknytning til det stillede spørgsmål er nået
langt med arbejdet omkring en landstingslov om naturbeskyttelse og at arbejdet
forventes tilendebragt snarest og at resultatet kan komme ud til høring fra
omkring starten af maj måned 2002 og at det så kører til omkring den 20. juni i
år.
Vi skal fra Siumut og for landsstyret
fremsætte et ønske om at udkastet til en ny lov ikke hastes igennem, men
behandles omhyggeligt og i den forbindelse skal vi fra Siumut fremsætte et
ønske om at lovforslagets påregnede forelæggelse til efteråret udskydes til
landstingets forårssamling i 2003, da vi ønsker en omhyggelig behandling af lovforslaget
og at den gennemføres efter nøje analyser.
Vi er ligeledes tilfredse med at
landsstyret i deres besvarelse understreger, at det forventes at den nye
naturbeskyttelseslov vil blive fremlagt via en debatavis.
Afslutningsvis er vi fra Siumut glade
for, at i forbindelse med den kommende naturbeskyttelseslov bliver åbnet
mulighed for at fremkomme med indsigelser over forhold man ikke er tilfredse
med, hvilket også er en af begrundelserne for vores ønske om en udsættelse,
således at forslaget ikke hastes igennem. Loven giver i øvrigt kommunerne en
mulighed for såfremt de selv ønsker dette ud fra deres interesser at overtage
områder. Tak.
Vi siger tak til Vittus Mikaelsen og
den næste der får ordet er Gudman Rasmussen, Atassut.
Godmand Rasmussen, ordfører, Atassut.
Vi har i Atassut forståelse for
forslagsstillerens forslag og har følgende bemærkninger.
Det er ikke noget nyt, at der kommer
protester fra fisker og fangere og fra befolkningen som helhed, når der
foretages pludselige begrænsninger af kvoterne på fangstdyr. Især har protesterne
været meget tydeligere i det forgangne år og derfor er det heller ikke så
underligt, at der har været ringe tilslutninger til sådanne beslutninger i de
seneste år.
Før i tiden havde man ikke
Naturinstituttet, men udviklingen har medført at der i de seneste år oprettet
særlige vurderingsudvalg og Atassut synes ikke at det er underligt at Ruth
Heilmann har nævnt Avanersuaq som et særligt område.
Vort land er jo meget langstrakt og
fangstdyrene beskytter sig selv alt efter hvor i landet de befinder sig. Derfor
er Atassut tilfreds med forslagsstillerens forslag om at udbygge et bredere
samarbejde.
Årene har påvist at så snart der
bliver besluttet noget omkring fangstdyr, så kommer der protester fra
befolkningen, selvom indgrebene skal være begrundede med en bevarelse af fangstdyrene,
for at disse kan bibeholdes for generationerne fremover. Det er også rigtigt at
det er umuligt at tilfredsstille alle uanset, hvad man beslutter.
Derfor vil vi fra Atassut udtrykke at
forslagsstillerens forslag om et bredt samarbejde er meget tilfredsstillende.
Det ville jo være nemmere for de relevante instanser, at arbejde med tingene i
beslutningsfaserne og at vi også støtter at disse tiltag vil medføre en større
kompetence og vil styrke dem i deres arbejde, trods det at man ikke kan
tilfredsstille alle.
Vi synes ikke, at den sidste
lovgivning har været hensigtsmæssig med begrundelse i at fangerne udelukkende
ernærer sig ved fangst, kan være nødt til at stå og glo på land indtil vejret
bliver bedre igen og kan først tage af sted igen, når vejret er til det. Det må
være meget svært ikke at komme på fangst, når man ved man ikke engang har mad
på bordet derhjemme. Vi ville ikke finde det som noget mærkværdigt, hvis man
kan fange fugle til eget brug og egen fangst.
Vi må ikke glemme, at der er rejst en
sag i udlandet, hvor vi grønlændere bliver betragtet som om vi driver rovdrift
på fangstdyr, selvom vi selv er godt klar over, at det ikke er sandt. Vi ved fra
årene før, at den canadiske måde at fange sæler på har skadet os rent
samfundsmæssigt. Og nu er situationen ikke særlig betryggende, når man ser på
de seneste reaktioner fra udlandet.
Vi afventer i Atassut med spænding på
de resultater, der måtte komme fra høringen som omtalt af landsstyret. Og når
det er sket vil vi fra Atassut være tilfredse, når forslaget forelægges
frednings-, og miljøudvalget inden fremlæggelsen i år 2002.
Som nævnt vil vi i Atassut vente med
spænding på det nye lovforslag som vil være anderledes og som vil indeholde nye
tiltag i forhold til loven fra 1980, der blandt andet ville indeholde at
kommunerne kan varetage tingene såfremt de er enige om disse. Og med disse ord
vil vi i Atassut være parate til at være med i drøftelserne.
Daniel Skifte, Landstingsformand,
Atassut.
Vi siger tak til Gudmand Rasmussen og
så er det Josef Motzfeldt, Inuit Ataqatigiit der får ordet.
Josef Motzfeldt, ordfører, Inuit
Ataqatigiit.
Inuit Ataqatigiit er enige om at den
gældende lov om naturbeskyttelse af 1980 som er mere end 20 år gammel er
forældet og således trænger til at ajourføring så det matcher med dagens
realiteter. Vi vil således kommentere landstingsmedlem Ruth Heilmanns
dagordensforslag på baggrund af forespørgsel.
Principielt er Inuit Ataqatigiit af
den opfattelse at forberedelse af hvert lovforslag sker omhyggeligt og ikke
bliver sjusket igennem. Denne opfattelse gælder også i forbindelse med forberedelsen
af nugældende naturbeskyttelseslov.
Den aktuelt igangværende debat om
vores brug, udnyttelse af naturens dyr og planter er et tydeligt bevis på at
det gældende lov trænger til at blive erstattet af en tidssvarende udgave. Det
er en given sag at alle er med i denne debat. Og som et folk der er
storforbrugere af naturen og dens dyr og dets rigdomme, er det vigtigt at vi
er så mange som muligt har været til at udforme den kommende vigtige lov.
Det er ligeledes vigtigt at
nødvendigheden af debattens saglighed ikke bliver overskygget af en mere
følelsesladet, men at man fokusere mere på velbegrundet debat og en bæredygtig
udnyttelse af naturen. Det er vigtigt at debatten under den kommende lovs
forberedelse ikke bagudrettes om den i gamle dages snak. Inuit Ataqatigiit
mener, at debatten bør sætte fokus på hvordan vi fortsat får glæde og nytte af
naturen og dens rigdomme, som sikre naturens mangfoldighed også i fremtiden.
Altså en udnyttelse for
bæredygtighedens princip, selvom vi ikke er mange i antal, er der mange der
sinaler om at vi er mere påpasselige i at bruge naturen med dens rigdomme med
blandt andet følgende fakta in mente:
Dyrene i vort arktiske land modnes
langsomt indtil de er kønsmodne og er klar til reproduktion. At skaffe den
nødvendige føde til ungerne som er baseret på fødekæden i dyre-, og plantelivet
er yderst følsom overfor selv de mindste ændringer i klimaet. Endvidere er det
vigtigt at lovens udformning virkelig tager hensyn til vort lands langstrakte
udstrækning, altså at der tages hensyn til de enkelte regioners forskellighed.
Her er det vigtigt at høringen under den fortsatte forberedelse også sker
lokalt ved at medarbejdere som er sat til dette arbejde får mulighed for at
forlade deres kontorer og dels er i debatter rundt omkring i landet.
At basere sin eksistens og familiens
herkomst og fangst er forbundet ikke uvæsentlige faktorer, som også har
indflydelse på brug af naturen. Ser vi bort fra fisk og skaldyr er produktionen
af alle andre dyrearter med eksport i forvejen stærkt begrænset af forskellige
internationale konventioner.
Ser vi bort fra de største byer er
kundegrundlaget i forvejen begrænset, da det endvidere er sædvane at vilddyrs
rolle i husholdningen i det store og hele begrænser sig til madlavning på basis
af fersk tilstand sætter denne praksis en begrænsning for en storstilet
produktion på fabrikker. For at sikre fremtiden for fangst som erhverv er det
vigtigt at vi får en klar vished om de enkelte arters betydning for
indtjeningen i de enkelte regioner.
Endvidere er det Inuit Ataqatigiits
opfattelse, at vi bør være meget dygtigere til at udnytte så meget af
fangstdyrene så meget som muligt, som hjælp til indtjeningen er sælfangst et
godt eksempel. Af sælen er det mest skindet der udnyttes til forædling. Som en
fangernation fra tidernes morgen, bør vi betragte det som en selvfølge, at
udnytte fangstdyrerne i størst mulig omfang.
Vore naboer et årtier længere end os
i udnyttelse af sælkød og sælspæk i storstilet produktion. Det er klart for
enhver at økonomisk råderum baseret på sælskind næppe kan dække omkostningen
for de nævnte også selvom landstinget tilskud til skind på 40 mill. kr. årligt.
Da Inuit Ataqatigiit tillægger i
central deltagelse i forvaltning af naturen er af en vital betydning, har vi i
den løbende debat allerede udtrykt det ønskelige at kommunerne bliver inddraget
i løsningen af denne opgave i større omfang end det er tilfældet aktuelt. Dette
kan ske ved at de kommuner som ønsker at deltage, laver en aftale med
hjemmestyret. Vi vil her opfordre at der tages højde herfor ved den fortsatte
forberedelse af en ny udgave af naturbeskyttelseslov.
Det er af forslagsstilleren foreslået
hvorvidt høringsparter vil alle
lovgivningsinitiativer er vanskelligt at være uenig i. Men til
forslagsstillerens spørgsmål om hvilken rolle landstingets frednings-, og
miljøudvalg bør spille er det efter Inuit Ataqatigiits opfattelse at det er
vigtigt her at præcisere de nævnte udvalg placering i systemet.
Udvalgets vigtigste opgave er følgende:
Når vi at granske alle fremsendte
forslag om naturen afdækkes spørgsmål ved landstingets behandling af forslaget.
Efter lovens vedtagelse at være håndkæmper i informationsarbejdet blandt
brugerne. Det kan jo ikke være rigtigt at frednings-, og miljøudvalgets rolle
er minimeret til kun at være en orienteringspart når loven er vedtaget sådan
som forslagsstilleren skriver. Denne opfattelse siger forhåbentlige mere om
udvalgets arbejdsform og engagement til løsning af sine opgaver.
Det er op til hvilken som helst parti
at fremsætte er lovforslag udformet som sådan. Den mest almindelige
fremgangsmåde er dog at landsstyret udarbejder og fremsender det enkelte lovforslag
og på baggrund at det landstingets fremkommende meningstilkendegivelser. Men
efter fremsættelsen af et lovforslag har landstinget mulighed for virkelig at
sætte fingeraftryk til lovens endelige form. Som bekendt behandles alle love og
forordningsforslag tre gange i salen. Endvidere udarbejder de enkelte udvalg
deres betænkning. Dette sker normalt inden første og andenbehandlingen af
forslaget.
Denne praksis ved udnyttelse af
naturen har nødvendiggjort indsættelse af jagt-, og fiskeribetjente. Ved en
tidligere behandling af spørgsmålet indstillede landstinget at der ansættes en
jagt-, og fiskeribetjent i hver kommune som aflønnes af hjemmestyret. Det er op
til de enkelte kommuner om man ønsker ansættelse af flere betjente på kommunens
regning. Målet er langt fra realiseret, hvori beror den manglende
målopfyldelse?
I forbindelse med omdeling af sit
svarnotat til nærværende forespørgsel fremsendte landsstyret et meget
foreløbigt udkast til en naturbeskyttelseslov, som landsstyret forbereder til
fremsættelse under efterårssamlingen. Vi skal hermed bekræfte modtagelse af de
foreløbige udkast. Vi vil dog her undlade at kommentere udkastet af følgende
grunde:
1. Det
foreløbige udkast til lovforslagets udarbejdelse kan ikke behandles med
beslutning for øje, da punktet har sit udspring i en forespørgsel.
2. For
det andet rækker 2 døgn ikke ret lang tid før vi får udkastet gransket på en
kvalificeret form hvorunder partiets bagland, kommende brugere og vores
faglige rådgiver skal medindrages.
3. For
det 3. har landsstyret ikke benytte den gængse procedure med en redegørelse,
når landsstyret mener, at de har brug for landstingets tilkendegivelser. Som
regel drejer det sig normalt om forslag af vital betydning for samfundet i
almindelighed.
Vi lover, at vi nok skal komme med vore
kommentarer når lovforslaget forelægges i en færdigudarbejdet form. Indtil
efterårssamlingen skal vi nok deltage i den løbende debat. Vi vil også herunder
drøfte spørgsmålet med vore medborgere som det er vor sædvane. Tak.
Vi siger tak til Josef Motzfeldt og
så er det Anthon Frederiksen, Kandidatforbundet.
Anthon Frederiksen, ordfører,
Kandidatforbundet.
Tusind tak. Til debatforslaget blev
fremlagt af landsstyret med udgangspunkt i høring i efteråret om landstingets
forordning om naturbevaring og landstingsmedlem Ruth Heilmanns forslag om
forespørgselsdebat, og det har Kandidatforbundet nøje gennemgået og har så også
følgende bemærkninger:
Som vi allerede har nævnt i
Kandidatforbundet anser vi det for vigtigt og er i vores interesse at love,
forordninger og andre beslutninger reguleres i henhold til realiteterne.
Vi er enige med forslagsstilleren i
når hun siger, at naturlovgivningen ikke må hastes igennem og det er vi
tilfredse med og støtter fra Kandidatforbundets side, at indholdet i lovgivningen
skal sendes ud til høring for anden gang og at man i samme forbindelse gennem
mangfoldiggørelse i aviserne vil give borgerne og andre relevante instanser
mulighed for at tilkendegive deres mening.
Vi støtter derfor landsstyrets
initiativ, da det er nødvendigt at regulere naturbeskyttelseslovgivningen fra
1990, ikke mindst på baggrund af Danmarks og dermed vort lands ratificering af
naturbeskyttelsesloven fra 1993 og Kandidatforbundet kan derfor godt forstå, at
det er nødvendigt med en regulering af loven om vores udnyttelse af naturen og
de levende ressourcer. Der er jo sket markante ændringer i løbet af de forløbne
100 år.
Befolkningen er femdoblet og
hundebestanden er tidoblet. Gamle baglader geværer er pásse, kajakredskaber er
ikke fangstredskaber alene længere. Vi bruger i dag moderne hurtigbåde og
således også moderne våben i dag. Bådene har kun været udstyret med højst 5 HK
motorer og der er vist ingen der har så svage motorer længere. Nutidens både er
helt sikkert udstyret med meget kraftige motorer. Kandidatforbundet mener
derfor og er klar til at være med til at vi med respekt for befolkningens
levemåde og respekt for dyr, planter og naturen må finde en tilfredsstillende
regulering af lovgivningen. Og vi skal derfor fra Kandidatforbundets side
erindre om og anbefale, at vi ikke mindst for at finde accept fra verdens
befolkningen for vores måde at drive fangst på, også må iværksætte større
oplysningskampagne udadtil.
Med disse korte bemærkninger skal vi
meddele at vi glæder os til naturbeskyttelsesloven bliver fremlagt under
efterårssamlingen her til efteråret og vi venter også spændt på reaktionerne
efter høringen, ligesom vi også glæder os til at være med i debatten, hvorfor
vi uden yderligere bemærkninger på nuværende tidspunkt skal meddele vores
støtte til landsstyrets initiativer.
Vi siger tak til Anthon Frederiksen,
den næste der får ordet er Otto Steenholdt, løsgænger.
Otto Steenholdt, ordfører, løsgænger.
Når vi begynder at behandle punkter
her, når der så ikke er foretaget høringer, så bruger vi en masse tid på at
sige, at man ikke foretager høringer. Og jeg kan se i oplægget her, at det er
noget der skal startes med en høring. Det vil jeg ikke kommenterer nærmere nu,
men blot vente til hvad forslaget reelt kommer til at indeholde til efteråret.
Men når jeg har læst forslaget her, så kan jeg med det samme nævne, at vi har
et stort behov for sådan en lovgivning og glæder mig til fremlæggelserne til
efteråret.
Vi siger tak til Otto Steenholdt og
vi går nu videre til forespørgeren Ruth Heilmann, der vil komme med nogen
kommentarer.
Ruth
Heilmann, Siumut.
Tak. Jeg er glad for at mit
debatoplæg vedrørende naturbeskyttelseslovgivningen som landsstyret nu er ved at
forberede, og jeg har glædet mig til, hvordan den så ville blive taget og blive
diskuteret her i tinget og blandt befolkningen også. Og jeg er selvfølgelig
også tilfreds med landsstyrets besvarelse, men mener også at de meldinger
partierne er kommet, har været meget omfattende, hvor Siumut sågar meddeler
eller foreslår at denne naturbeskyttelseslovgivning først sker til foråret
2003 fordi man lægger vægt på, at der sker en meget omhyggelig forberedelse og
udarbejdelse af forslaget. Jeg anser selv forslaget at være af stor betydning.
Det som landsstyret nu skal fremsætte
et forslag om, er en lovgivning fra 1980 som nu skal ændres, således at man
samler alle de forskellige ting under en lovgivning og det drejer sig om mange
ting. Det drejer sig om råstoffer, fiskeriområdet, fangst-, og jagtområdet,
landbrugsområdet, dyrebeskyttelse og plantebeskyttelse. Og landområder som er
turismerelaterede og andre fredede landområde og landarealer der er så givet
til arealbebyggelse. Og det er meget omfattende som man kan se det, og hvorfor
det er vigtigt at man er meget omhyggelig ved forberedelsen af dette arbejde.
Det er jo sådan at naturbevaring og
når vi arbejder med det, hvor vi også fremkom med en opfordring i 1996 til
landstinget, hvor vi også har tænkt meget på naturbeskyttelse og ikke mindst af
dyrelivet og ikke mindst på fredede naturområder.
Så er man nu også begyndt at se på
hele Grønland og dets befolkning med lup fra omverdenens side, hvorfor det er
vigtigt at man er meget omhyggelig med sådanne lovgivningsinitiativer. Og jeg
forstår, at det er en vel at mærke en lovgivning som befolkningen kan leve med
og også er i stand til at følge.
Og jeg forstår også, at
naturinstituttet også har foretaget høringer vedrørende punktet her, det vil
sige i slutningen af oktober. Men jeg erfarer at der ikke har været større
medvirken til dette også fordi fristen har været meget kort og ikke alle
relevante interessegrupper har været inviteret til det. Og jeg er også
interesseret i at man eventuelt afholder en konference med alle relevante
interesseorganisationer inddraget i dette arbejde.
I 1996 der fremkom fredningsudvalget
med en betænkning og når man ser på denne betænkning, så opfordre man så også
til at man i Melvillebugten i Arnangarnup Qoorua og i Østgrønland hvor
naturreservatet er, skulle man foretage nogen undersøgelser om hvordan brugen
af dette landområde, og at dette skulle ske i samarbejde med kommunerne. Men så
vidt jeg erfarer det, så er det ikke gået helt efter hensigten, hvorfor det er
ønskeligt, at man også inddrager de berørte kommuner blandt andet
Ittoqqortoormiit, fordi en stor del af disse store fredede landområde, det vil
sige naturreservatet, der kommer der mange mennesker til dette landområde,
biologer med meget mere, og vi erfarer at alle disse mennesker, der kommer til
området der ikke engang besøger Ittoqqortoormiit by.
Men det kunne jo være interessant
hvis folk i større udstrækning kunne komme til disse kommuner, fordi de også
kan være med til at bidrage til kommunernes økonomi. Men med hensyn til alle de
høringsparter, så er jeg glad for, at man også har tænkt på disse instanser,
som skal indgå i høringen og jeg ser ved partiernes ordførerindlæg, især Inuit
Ataqatigiit hvor man lægger vægt på at der skal være demokratiske afgørelser og
det er jo selvfølgelig meget vigtigt at alle instanser bliver hørt. Inuit
Ataqatigiit påpeger også på en måde at udvalgene eventuelt kunne ændre på deres
arbejdsgange. Selvfølgelig har udvalgene deres arbejdsmetoder, forretningsgange
og det har også nogen berøringsflade med det forrige punkt vi behandlede, hvor
landsstyret har en meget stor bemyndigelse til at udarbejde bekendtgørelser ud
fra given lovgivning, og der er ikke krav til landsstyret om at de høre
landstingets relevante udvalg, inden man gør nogen bekendtgørelse gældende.
Og det er nok der problemet gælder,
fordi når en underskrevet bekendtgørelse offentliggøres så kan der eventuelt
være nogen fejl, som man ikke på forhånd er opmærksomme på, og det er så den erfaring,
vi har indhøstet med fuglebekendtgørelsen, vi ikke vil gentage en gang til.
Fordi det berører befolkningen i stor udstrækning. Og ved en given lovgivning
omkring naturbeskyttelse så blive befolkningen jo rørt, hvorfor det er
vigtigt, at befolkningen bliver oplyst og orienteret om givne
lovgivningsinitiativer. Tak.
Vi siger tak til Ruth Heilmann og den
næste der får ordet er landsstyremedlemmet for miljø og natur.
Edward Geisler, Landsstyremedlem for
Sundhed, Miljø og Natur, Atassut.
Jeg siger tak til partiernes,
Kandidatforbundet og løsgængernes bemærkninger, idet de har tilkendegivet deres
enighed med landsstyret.
Det er rigtigt at dette arbejde bør
pågå på en så nøjagtig måde som muligt.
Men hensyn til Siumuts forslag om at
det eventuelt kan udskydes til foråret 2003 og i den forbindelse kan jeg nævne,
at det nok er noget vi først kan afgøre, når vi har modtaget høringssvarene
således at vi sammen med fredningsudvalget kan vurdere, om vi har materiale nok
til at gøre det til foråret eller allerede til efterårssamling.
Og Atassuts ordfører kom ind på det
at man kan tage ud og hente @aftensmad@ det er også noget man kan tage stilling til. Det er rigtig
nok, at vi nu har naturinstituttet som også støtter os meget i vores arbejde.
Inuit Ataqatigiit påpeger også nogen
ting som også er rigtige nok, det vil sige at vi skal være dygtigere til at
udnytte vores levende ressourcer og man tænker på sælspæk med meget mere. Der
er også fiskeskind med meget mere, men det er selvfølgelig ud fra de tanker,
der bliver udstukket herfra. Men lovudkastet er jo ikke det vi skal snakke om,
men det er blot givet som en orientering til landstingsmedlemmerne, så de kan bliver
orienterede om hvilke planer der er.
Fra Kandidatforbundet nævner man også
at forholdene har ændret sig radikalt og det er også rigtigt nok. Og det er
også derfor at der skal oplysningskampagner til.
Og løsgængeren støtter også at
andenbehandlingen sker til efteråret.
Og forslagsstilleren nævner også selv
at det eventuelt kan udskydes til efteråret, men denne vurdering kan ske i
samarbejde med det relevante udvalg, fordi det er et omfattende arbejde, der
skal foregå. Den vil berører befolkningen i stor udstrækning og den vil også
pege på nogen muligheder, og arbejdet skal være indgående.
Og en gang til tak for jeres enighed
i landsstyrets oplæg.
Daniel Skifte, Landstingsformand,
Atassut.
Vi siger tak til Landsstyremedlem for
Miljø og Natur, den næste der får ordet er Josef Motzfeldt, Inuit Ataqatigiit.
Josef Motzfeldt, ordfører, Inuit
Ataqatigiit.
Jeg vil blot kommenterer Siumuts
ordførers indlæg, Vittus Mikaelsen, at man udskyder fremlæggelsen til 2003 om
foråret. Selvfølgelig har vi ikke alle haft mulighed for at vurderer forslaget,
men vi konstaterer at landsstyret har fremsendt en høring allerede i januar
måned vedrørende denne udkast til lov.
Der vil en ske en fornyet høring fra
1. maj og 2 måneder fremover, så har man mulighed for at fremsende forslaget
inden efterårssamlingen. Med henvisning til den gamle lov som har behov for
nyvurdering og på baggrund af de bemærkninger der er faldet og når der er sket
en høring på ny, så mener landsstyret at de vil være klar med at fremkomme med
et forslag en måned før næste samling. Hvor man så siger, at man kan regne med
at landstingsmedlemmerne ville være klar til at forslaget til drøftelse
allerede til efterårssamlingen.
Vi kommer jo uværligt indenfor den
tidsfrist landsstyret har i forbindelse med fremlæggelse af lovforslag. Og hvad
angår bekendtgørelser så er det jo landsstyrets pligt at udstede bekendtgørelser
på baggrund af landstingslove. Hvis vi skal have en mere indgående indflydelse
på de bekendtgørelser så vil den bedste mulighed være, at vi i forbindelse med
drøftelserne af disse lovforslag kommer med endeligt igennem vore ordfører her
i salen.
På baggrund af det regelsæt vi har og
på baggrund af vores forretningsorden, så forstår vi det således at disse bekendtgørelser
når de først er færdige, så skal de fremsendes til udvalget som en
informationsmateriale og på baggrund af de regler, så er det kun landsstyret
der er bemyndiget til at udarbejde disse bekendtgørelser.
Daniel Skifte, Landstingsformand,
Atassut.
Dernæst er det Ruth Heilmann.
Ruth Heilmann, ordfører, Siumut.
Med hensyn til udskydelsen til næste
forår, så mener jeg, at det er en sag indenfor landsstyret om de så vil udskyde
behandlingen til næste forår, også fordi vi i Siumut mener, at det er et meget
omfattende materiale der skal udarbejdes og i samarbejde med de forskellige
direktorater og råstofdirektoratet kan man heller ikke komme udenom. Det er
derfor vi alle sammen ønsker at der sker en seriøs behandling. Og jeg har
fremsat forslaget med det for øje og jeg håber vi kan opnå det.